Kuinka paljon sähköautoilu maksaa nyt?

Sähköisillä ajopeleillä kulkeminen on kasvattanut suosiotaan, vaikka sähkön hinta onkin ollut suuressa kasvussa vuoden 2022 talvea kohti mentäessä.

Sähköautoilun juju on siinä, että se on edullinen ja ympäristöystävällinen vaihtoehto bensasyöppöjen ajoneuvojen rinnalla. Polttoainetta menee paljon vähemmän, mikä lisää kustannustehokkuutta ja puolestaan vähentää ympäristöön ajautuvia päästöjä.

Ulkomailla asuessa on sähköautojen etuna myös aurinkoenergialla ladattavat akut, mutta Suomessa tästä ei pääse nauttimaan tietystikään samassa mittakaavassa.

Mutta mikä on todellinen sähköautoilun hintalappu tällä hetkellä ja onko sähköautolla ajaminen oikeasti niin kustannustehokasta, kuin hehkutetaan?

Lataustapoja on moneksi

Moni miettii nyt sähköautojen kantavuutta sekä latausta, sillä lataustapoja sekä autojen tyyppejä on monenlaisia. Sähkön hinta on nyt todella korkealla, joten moni aiemmin sähköautoilua harkinnut miettii latauksen kustannuksia uudella tarkkuudella.

Kotilataus

Kotilatauksessa huomioon otettava sekä asia, johon itse voi vielä vaikuttaa, on oma sähkösopimus ja sähköenergian hinta. Kotilatauksessa hinta on todella vaihteleva oman sähkösopimuksen mukaan.

Hinta voi lisäksi vaihdella vuorokauden ajan mukaan, jos käytössä on pörssisähkö. Pörssisähkösopimus voi olla sähköautoilijalle fiksu valinta, jos latausta pystyy ajoittamaan yölle – mikäli tämä taas syystä tai toisesta ei onnistu, on pörssisähkö yleensä sähkölataajalle kallis.

Kotilataajan kannattaa nyt aktiivisesti seurata sähkön hinnoittelua ja ajankohtaista spot-hintaa. Esimerkiksi täällä listataan sähkösopimusten hintoja sekä tietoa spot-hinnasta. 

Julkinen lataus 

Kaikki suomalaiset ovat kiinnittäneet yhä Pohjoisemmassa päin Suomea siihen, että autojen sähkölatauspistokkeita on tullut yhä suuremmassa määrin ympäri Suomea niin bensa-asemille, kuin kauppojenkin pihaan. Lataustyyppejä on monia erilaisia, kuten pikalataus sekä hidaslataus.

Hidaslatauksessa hinta on verrannollinen aika usein sähköauton tyypistä riippuen ja onkin yleinen ajatus, ettei 1-vaihelaturilla varusteltua autoa olisi järkevää ladata Type2-latureissa sen hitauden ja hinnan vuoksi.

Hidaslatauksessa tärkeintä on siis kiinnittää huomiota auton laturi- ja akkutyyppiin, sillä 11-22 kW sisäisellä laturilla (varsinkin ennen energiakriisiä) oli lataaminen muualla kuin kotona jopa paljonkin edullisempi vaihtoehto, minkä vuoksi auto todellakin kannatti jättää laturiin vaikka pidempäänkin ja keskittyä kaupassa hieman ylimääräisiin asioihin.

Pikalatauksessa on hinta suunnilleen samanlainen kaikkialla. 50 kW latureilla ei välttämättä kannata julkista pikalaturia ensimmäisenä miettiä vaihtoehdoksi, sillä hintalappu voi jopa tuplaantua kotilataukseen verrattuna.

Kuitenkin puolet tehokkaammalla 100 kW laturilla on se jo hieman edullisempaa ja hinnan alapäässä (2,80-4,00 euroa), jolloin lataaminen voi olla hyvä vaihtoehto.

Ilmaiset latauspaikat

Koska sähkön hinta on melko korkealla, ei ilmaisten laturien perässä kannata juosta. Ne ovat yhä enemmän vähenemään päin, ennen kuin sähköjen hinnat tipahtavat uudestaan alaspäin.

Ne latauspaikat, jotka ovat ehkä olleet ilmaisia – ovat monet muuttuneet takaisin maksulliseksi, sillä kaupoille voisi muuten tulla tappiota.

Sen sijaan esimerkiksi joissakin Teslan latauspaikoissa voi olla etuna se, että sähköä tarjotaan yhä ilmaiseksi Teslan omaaville autoille. Nämä pistokepaikat ovatkin Teslan omistamia Tesla Supercharger-latauspaikkoja, joilla lataus käy nopeasti.

Sähköautoilu Vs. bensa-autoilu

Jotkut ovat kommentoineet sähköautoilua ja sähkön suurta hintaa. Monet ovat saattaneet jättää sähköauton ostamatta sen vuoksi, ettei sähkön tulevaisuuden näkymistä niin tarkkaan vielä tiedetä.

On kuitenkin selvää, että varsinkin paljon autoilevilla sekä keskivertoajajilla täys-sähköinen auto tulee edullisemmaksi varsinkin pitkällä tähtäimellä, vaikka sähköauton ostohinta onkin suolaisempi. Sen sijaan todella vähän ajavien on hyvä pitäytyä esimerkiksi pienessä bensiinisyöttöisessä autossa.

Säästöjä voi siis syntyä mittavastikin sähköautoilua harrastaville, jos ajoja on taloudessa paljon. Kannattaakin siis pohtia omia ajokilometreja sekä analysoida tulevien vuosien auton tarvettaan. Monissa tilanteissa sähköautoilu on fiksu vaihtoehto niin hinnan, kuin ympäristönkin puolesta.