Mitä Ricciardo tulee tekemään sapattivuotenaan formuloista?

Vuoden 2023 formulakausi on kohtapuoliin jälleen alkamaisillaan ja luonnollisesti edeltävä puolivuotinen on ollut täynnä tiukkoja sopimusneuvotteluja tallien ja kuljettajien välillä. Uusi kausi tuo miltei aina mukanaan uusia tuulia, esimerkiksi GP-kalenterin osakilpailuiden tai sääntömuutosten osalta, mutta valitettavasti joillekin kuljettajille nämä eivät suinkaan jää ainoiksi muutoksiksi. 

Tähän edellä mainittuun kuljettajien porukkaan kuuluu myös muuan australialainen Daniel Ricciardo. Suosittu kuljettaja nousikin kansainvälisiin otsikoihin lokakuussa ilmoitettuaan pysyvänsä syrjässä vuoden 2023 formulakauden ajan.  Ottaaksemme selvää miehen ensi vuoden aikeista, tutustukaamme ensin hänen uraansa.

Daniel Ricciardo – tällainen kuljettaja hän on

Kilpa-autoilun ensimetrit

Vuonna 1989 Australian Perthissä syntynyt italialaisaustralialaista alkuperää oleva Ricciardo on ajanut kilpaa miltei koko elämänsä, mutta vakavammaksi kilpa-autoilu muuttui vasta vuonna 2005 hänen siirryttyään australialaiseeen Formula Ford -sarjaan. Seuraavan kautena Ricciardo kisailikin jo Aasian Formula BMW -sarjassa sijoittuen sen päätteeksi kolmanneksi.

Tie huipulle

Formula Renault -sarjaan Ricciardo siirtyi kausiksi 2007 ja 2008, joista jälkimmäinen päättyikin Formula Renaultin länsieurooppalaisen mestaruustittelin voittoon. Tämän lisäksi Ricciardo kävi kaasuttelemassa Eurocup -sarjassa SG Formula -tallin autolla, mistä plakkariin jäi kakkossija Valtteri Bottaksen napattua voiton. 

Liekö häviö Bottakselle kasvattanut voitonnälkää, sillä kaudella 2009 Ricciardo voittikin Britannian kovatasoisen F3-kilpa-autosarjan mestaruuden, kunnes vuonna 2010 australialaiskuljettaja palasi takaisin kakkossijalle World Series by Renault -sarjassa. 

“Isojen poikien” autotalliin epäsuora kutsu kävi vuonna 2009, jolloin kuljettajalupaus sai kutsun Red Bullin testitapahtumaan Abu Dhabiin. Ricciardo poistui vuoden 2009 testitapahtumasta tyhjin käsin, mutta seuraavana vuonna 2010 hän olikin jo koko testin nopein kuljettaja.

Formulauralla paperilla toimiva ratkaisu ei ole tae käytännön toimivuudesta

Formula 1-kuljettajille, kuten Ricciardolle, formuloiden alkukausi on usein sitä jännittävintä aikaa heti oman formulauran aloittamisen lisäksi. Osakilpailuiden dynamiikka muuttuu kausi kaudelta, minkä lisäksi muutoksia kokevat niin kilpa-autot kuin kuljettajakokoonpanotkin, mikä vaatiikin tilanteeseen sopeutuakseen aimo annoksen analyyttisia taitoja. 

Myös penkkiurheilijalla on mahdollista päästä alkukauden fiilikseen kuljettajien tavoin lyömällä formuloiden osakilpailuihin vetoa. Formulavetoihin ja varsinkin alkukauden viihdearvon maksimointiin soveltuu erinomaisesti esimerkiksi urheiluvedonlyönti, joka tunnetaan penkkiurheilijoiden keskuudessa erityisesti formulakertoimistaan. 

Jännitys olikin Ricciardolla varmasti läsnä tuplana hänen aloittaessaan formulauransa Hispania- tallissa kaudella 2011 ja sijoittuessaan kauden päätteeksi vaatimattomasti 18. sijalle. 

Australialaiskuljettajan voitonnälkä oli kuitenkin kasvanut edellisvuosien tapaan ja niinpä kaudet 2012 ja 2013 Toro Rossolla sujuivatkin paremmin. Kausi 2012 päättyi kymmenellä pisteellä, mutta kauden 2013 päätteeksi pisteet olikin jo tuplattu kahdeksikymmeneksi.

Ricciardon siirryttyä kaudelle 2014 Red Bull -tallin auton rattiin, alkoi voitonnälkäinen australialaiskuljettaja takomaan urallaan kultaa oikein urakalla ja niinpä hän nappasikin ensimmäisen Red Bull -kautensa päätteeksi kuljettajapisteiden kolmannen sijan jättäen taakseen vastoin kaikkia odotuksia mm. nelinkertaisen maailmanmestarin ja tallitoverinsa Sebastian Vettelin. 

Vaikka kauden 2018 loppuun Red Bullilla kisaillut Ricciardo sijoittuikin aina kuljettajapisteiden kärkikymmenikköön, ei hän koskaan päässyt toistamaan ensimmäisen Red Bull -kautensa menestystä.

Tallinvaihdos Renaultille kaudelle 2019 ei myöskään ollut hyväksi australialaisen kaasujalalle ja niinpä Ricciardon ensimmäinen Renault-kausi päättyikin kuljettajien kokonaispisteiden yhdeksännelle sijalle. 

Ranskalaistallin auton puikoissa Ricciardon vanha vauhti löytyi kuitenkin seuraavalle kaudelle minkä päätteeksi vuoden 2020 kuljettajapisteissä mies sijoittui viidenneksi.

Ricciardon uran seuraava uran etappi oli legendaarinen McLaren -talli, mikä aluksi vaikuttikin paperilla loistavalta valinnalta. Kaudella 2021 australialainen sijoittui kuljettajapisteissä kahdeksanneksi, mutta todellinen uutispommi Ricciardolla tuli vastaan loppukesästä 2022, kun kesken kauden McLaren ilmoitti olevansa tyytymätön Ricciardon suorituksiin tallitoveri Lando Norrisiin verraten, ostaen hänet näin ulos McLarenin kanssa kaudelle 2023 solmimastaan sopimuksesta.