Onko F1-autojen kehityksellä vaikutusta hyötyautoteknologiaan?

Teknologian kehittyminen näkyy monissa asioissa ja heijastuu tänä päivänä jokaisen elämässä jollain tapaa. Erilaisia innovaatioita keksitään jatkuvasti, eikä teknologian kehittymiselle näy loppua. Monet eri alat toki saavat ison hyödyn teknologiasta ja esimerkiksi autoala on yksi näistä. Viime vuosikymmenien aikana autot ja niiden varustus ovat muuttuneet todella paljon. Mutta voivatko perusautot hyötyä jollain tapaa myös F1-autojen kehittymisestä ja niiden käyttämästä teknologiasta?

Erilaiset autokilpailut ovat kiinnostaneet aina eikä F1 ole siinä yhtään erilaisempi. Formulakisat ovat monien ihmisten yksi suosituin moottoriurheilulaji, sillä siinä riittää jännitystä ja nopeita käänteitä. Sadat miljoonat fanit kerääntyvät vauhdikkaiden kisojen äärelle kannustamaan omaa suosikkikuskiaan, olipa sitten paikan päällä tai kotikatsomossa. 

Kilpailuissa voi aina tapahtua mitä tahansa arvaamatonta, koska monet asiat, kuten varikkopysähdykset, ovat silloin, kun yhdellä sekunnilla on suuri merkitys. Ja kuten monissa muissa urheilulajeissa, aina katsomoissa istuminen ja kannustaminen ei välttämättä riitä todellisille faneille tai muille urheilun harrastajille. F1-faneilla on nyt mahdollisuus kokea kilpailut aivan uudella tavalla, kiitos entistä monipuolisemmista lähetysvaihtoehdoista. Oikean mobiiliystävällisen alustan avulla voit nauttia kilpailuista kuljettajien näkökulmasta, uppoutua kilpailutilastoihin reaaliajassa ja kokea F1-maailman jännittävällä tavalla, joka ei rajoitu perinteiseen katsomiseen. Tämä innovatiivinen lähestymistapa lisää entisestään jännitystä peleihin, tarjoten faneille mahdollisuuden syventyä ja nauttia ainutlaatuisista hetkistä oikean mobiiliystävällisen alustan ansiosta.

F1-autoista puhuttaessa ei tarkoiteta mitään romuralliautoja, vaan kyseessä on tarkasti valvottu ja säännelty laji. Tiukoista vaatimuksistaan huolimatta autojen teknologia on kehittynyt huimasti ja uusia innovaatioita keksitään jatkuvasti.

F1-autoissa käytetyn teknologian hyödyt perusautoissa

Jos miettii henkilö- ja urheiluautoja viimeisten vuosikymmenien ajalta, niin muutokset autojen ominaisuuksissa ja varusteluissa ovat olleet huomattavia. Tämän päivän autoissa on valtavasti teknologiaa eikä innovaatioille tunnu näkyvän loppua. Autoista halutaan jatkuvasti parantaa entistä tehokkaampia, turvallisempia sekä ympäristöystävällisempiä. Ei siis ole ihme, että F1-autojen teknologiaa on alettu hyödyntämään myös perusautoissa. Käymme seuraavaksi läpi muutamia asioita, joita F1-autoissa käytetty teknologia on mahdollistanut myös perusautoissa. 

Turbohybridimoottoreiden käyttö perusautoissa

Formulakisoissa saatiin nähdä ensimmäiset V6-turbohybridimoottorit vuonna 2014. V6-moottori on huomattavasti aiempaa V8-moottoria nopeampia, ja formula-autoista tuli samalla myös tehokkaampia. 

Esimerkiksi vuoden 2013 kisoissa Belgian radalla Sebastian Vettel ajoi nopeimmaksi kierrosajaksi 1,756 minuuttia kun hänellä oli käytössään 135 kiloa bensiiniä. Autossa oli kisahetkellä V8. Myöhemmin vuonna 2019 ajoi Belgian radalla nopeamman kierroksen ajalla 1,454 käyttäen uutta V6-turbohybridiä, jonka bensan käyttö jäi 100 kiloon. Ero on melkoinen ottaen huomioon, että Vettelin auto oli vuonna 2019 paljon painavampi kuin vuonna 2013.

Tämän teknologian käyttö on jo viety hieman laajemmallekin, sillä V6-turbohybridejä on nähtävillä myös Mercedez-Benzin AMG Project Onessa sekä Aston Martinin Valkyriessa.

KERS-järjestelmä yksi parhaimmista teknologiakehityksistä

Kinetic Energy Recovery System eli KERS-järjestelmä on F1-teknologian parhaimmistoa ja sitä käytetään jarruissa. Ensimmäisen kerran kyseinen järjestelmä oli F1-autoissa vuonna 2009, jonka jälkeen se on saanut paljon parannuksia. KERS-järjestelmän tavoitteena on ottaa talteen kineettistä energiaa, joka syntyy pyörän jarrutuksen aikana ja säilöä se joko vauhtipyörään tai korkeajännitteiseen akkuun. Tänä päivänä sama teknologia on käytettävissä esimerkiksi Tesla-autoissa.

Ohjauspyörällä parempaa hallintaa

F1-autojen ohjauspyörä, joka on monille tuttu myös monien autopelien kautta, on täynnä erilaisia nippuloita ja nappuloita. Se antaa kuljettajalle mahdollisuuden esimerkiksi vaihtaa vaihteita, kommunikoida tallin kanssa, hallita moottoria, seurata auton tietoja sekä hallita auton voimansiirtoa eikä katsetta radalta tarvitse missään vaiheessa kääntää pois. 

Vaikka perusautojen ohjauspyörästä ei ihan yhtä paljon löydy nappuloita ja toimintoja, niin ratista on silti helppo hallita multimediaa tai käyttää esimerkiksi vakionopeudensäädintä. Se tekee tavalliselle kuskille ajamisen helpoksi, kun katsetta ei tarvitse poistaa tiestä vaan mikäli haluaa ottaa vakionopeudensäätimen käyttöön tai vaihtaa radiokanavaa, sen voi tehdä kätevästi ratin nappuloista. 

Emme myöskään usko, että kaikkia F1-autojen ohjauspyörän toimintoja tuotaisiin tavallisen henkilöauton rattiin. Tästä huolimatta joissakin urheiluautoissa on jo mahdollista vaihtaa vaihteita auton ratin kautta. 

Hiilikuidulla kevyempiä autoja

Hiilikuidun käyttöön siirryttiin F1-autoissa hiljalleen 80-luvulla, jonka jälkeen sen suosio alkoi näkyä entistä enemmän. Autoista pystyttiin tekemään kevyempiä ilman, että turvallisuudesta tai suojauksesta olisi tarvinnut säästellä. McLaren oli ensimmäinen, joka käytti hiilikuitua kuljettajia suojaavassa turvakehikossa. Tämän jälkeen hiilikuitua alettiin käyttämään alustassa ja rungossa. 

Kun hiilikuitu yhdistettiin kevlariin ja alumiiniin, saatiin jopa kaksi kertaa terästä vahvempaa materiaalia, joka kuitenkin painoi vain viidesosan teräksestä. Tämän päivän autoissa hiilikuitua käytetään todella laajasti. Erityisen paljon sitä käytetään urheiluautojen muotoilussa.

Perusautot voivat hyötyä paljon F1-autojen teknologiasta

Autojen teknologia kehittyy jatkuvasti lisää, jolloin ei ole ihme, että autokilpailuista voidaan löytää ideoita, jotka halutaan hyödyntää perusautoissakin. Olipa kyse sitten F1-autojen tuomasta muoti trendistä autojen värien osalta tai teknologiasta, joka parantaa autojen ominaisuuksia, on selvää, että autoala hyötyy perusautoissaan paljon F1-teknologiasta.