Saako kasinoita mainostaa autoteippauksilla?

Autoteippaus on mainio tapa mainostaa melkein mitä tahansa tuotetta tai palvelua, mutta voiko nettikasinoita mainostaa ajoneuvojen mainosteippauksilla?

Siihen perehdytään tässä artikkelissa.

Ulkomaiset kasinot eivät toistaiseksi saa mainostaa Suomessa

Suomalaiset saavat vapaasti valita nettikasinonsa. Kaikki suomenkieliset nettikasinot ovat yhtä laillisia, mutta ainoastaan Veikkaus saa mainostaa Suomessa.

Ulkomaiset nettikasinot ovat käyttäneet uusasiakashankinnassa esimerkiksi:

  • Ulkomailta käsin lähetettäviä TV-kanavia
  • Facebook- ja Instagram-mainoksia
  • Kasinoblogeja ja podcasteja
  • Suomalaisia julkisuuden henkilöitä keulakuvina

Vuonna 2022 voimaan tullut uudistettu arpajaislaki tiukensi ulkomaisten nettikasinoiden markkinointikieltoa entisestään.

Kieltoa rikkovia nettikasinoita voidaan rangaista estämällä talletukset suomalaisista pankeista. Lisäksi ne voidaan määrätä lopettamaan lainvastainen markkinointi sakon uhalla.

Autoteippaus tulkitaan kasinoiden markkinoinniksi

Omasta pelaamisesta kertomisen ja kasinoiden markkinoimisen välinen raja on ollut veteen piirretty viiva.

Arpajaislain uudistuksen jälkeen kansalaisille on ilmaistu selkeämmin, millainen toiminta on kiellettyä markkinointia.

Poliisin verkkosivuilla todetaan, että arpajaislain vastaista rahapelien markkinointia on myös epäsuora mainonta sekä muu myynninedistämistoiminta.

Rahapelien markkinoinnin käsite siis sisältää kaikki markkinoinnilliset toimet, joilla:

  • Pyritään edistämään rahapelien kysyntää
  • Tahdotaan lisätä rahapelin toimeenpanijan näkyvyyttä
  • Yritetään vaikuttaa mielikuvaan toimijasta

Sivustolla todetaan myös, että kaupallinen viestintä kuuluu perustuslailla turvatun sananvapauden piiriin muttei sen ydinalueeseen.

Näin markkinointirajoitukset voivat kohdistua pidemmälle kuin sanavapauden ydinalueella olisi mahdollista.

Jopa rahapeliyhtiöön viittaavan hashtagin käyttäminen sekä rahapelisivuston tunnuksen näyttäminen ovat nykyään kiellettyä markkinointia.

Näin ollen myös auton mainosteippaus on arpajaislain vastaista rahapeliyhtiöiden markkinointia. 

Ulkomaisten kasinoiden mainostamisesta voidaan rangaista

Kuten edellä todettiin, markkinointikieltoa rikkovia rahapeliyhtiöitä voidaan rangaista sakoilla ja maksuliikenne-estoilla.

Myös mainostilaa myyneitä yrityksiä tai yksityishenkilöitä voidaan rangaista.

Artikkelin kirjoitushetkellä tuorein esimerkki oli suomalainen sometähti, joka tuomittiin rahapelirikoksesta kesällä 2023.

Sometähti tuomittiin 50 päivän ehdolliseen vankeusrangaistukseen. 

Lisäksi hänet tuomittiin suorittamaan valtiolle 80 euron rikosuhrimaksu sekä menettämään valtiolle 51 300 euroa rikoksen tuottamana taloudellisena hyötynä.

Lisenssijärjestelmään siirtyminen muokannee markkinointikieltoa

Veikkauksen monopoli on tullut tiensä päähän. Suomessa onkin alettu suunnitella ja valmistella lisenssijärjestelmään siirtymistä.

Tämänhetkisen tiedon valossa Suomen rahapelimarkkinat avataan kilpailulle viimeistään 1.1.2026.

Rahapeliyhtiöt voisivat siis jatkossa hakea Suomen lisenssiä. Lisenssin saamisen jälkeen ne voisivat toimia Suomessa aiempaa vapaammin. 

Todennäköisesti myös markkinointikielto poistuisi tai vähintäänkin lieventyisi. Näin on käynyt Ruotsissakin, mistä on otettu mallia Suomen lisenssijärjestelmää suunnitellessa. 

Lisenssin saaneet nettikasinot voisivat oletettavasti mainostaa lehdissä, netissä ja urheilutapahtumissa. 

Rahapeliyhtiöitä ja -pelejä voitaisiin ehkä mainostaa myös radiossa (mutta kenties vain tiettyinä vuorokaudenaikoina). 

Ruotsalaiset ovat valittaneet mainoksien lisääntymisestä lisenssijärjestelmän perustamisen jälkeen. 

Tämä on odotettavissa Suomessakin, ellei lisenssiehtoihin sisällytetä erityisen tiukkoja markkinointia rajaavia ehtoja. 

Ajoneuvoteippaus toisi pitkäaikaista näkyvyyttä kasinolla

Sikäli mikäli muutkin rahapeliyhtiöt kuin Veikkaus saavat alkaa mainostaa Suomessa, on täysin mahdollista, että ne harkitsevat ajoneuvoteippauksia.

Rahapeli- ja vedonlyöntiyhtiöt voisivat olla hyvinkin kiinnostuneita saamaan logonsa näkyville kilpaurheiluautoihin tai -moottoripyöriin.

Saattaa olla, että ne kiinnostuisivat myös yksityiskäytössä olevien autojen pinnoissa.

Ajoneuvojen mainosteippaus on kustannustehokas tapa saada näkyvyyttä. Ajoneuvoteippauksen hinnan voi kilpailuttaa melko matalaksi, ja lopputulos kestää pitkään (viidestä kymmeneen vuotta).

Mitä enemmän teipatulla autolla ajetaan, sitä enemmän positiivista huomiota mainos saa. Mainos näkyy myös auton ollessa pysäköitynä ulos.

Ajoneuvojen omistajat voivat olla halukkaita solmimaan mainosyhteistyösopimuksen rahapeliyhtiöiden kanssa sitten, kun mainostaminen on laillista. Palkkio riippuu sopimuksesta, mutta se voisi olla esimerkiksi kiinteä kuukausikorvaus.

Toinen syy autoteippaukselle on se, että teippi suojaa maalipintaa kiveniskuilta, pikkunaarmuilta ja katusuolalta.

Toki auton omistajan on varauduttava siihen, että mainosteippaus kestää useita päiviä. Näin on etenkin silloin, jos autosta on ensin poistettava peilejä ja ovenkahvoja.

Jatkossa autoa ei kannata konepestä tai vahata teippauksen suojelemiseksi.

On mahdollista, että jatkossa nettikasinot tarjoaisivat suomalaisille valmiiksi mainosteipattuja autoja myynninedistämistarkoituksissa. 

Teipattu auto voisi olla vaikka kasinoarvonnan pääpalkinto. Autoarpajaisia onkin jo nähty, mutta toistaiseksi palkintoautoissa ei ole ollut mainosteippejä.

Yhteenveto

Toistaiseksi muut rahapeliyhtiöt kuin Veikkaus eivät saa markkinoida Suomessa. Arpajaislain uudistuksen jälkeen kieltoon on suhtauduttu aiempaa tarkemmin. 

Tällä hetkellä kasinoita ei saa mainostaa autoteippausten avulla, mutta rahapelimarkkinoiden avaaminen kilpailulle voi höllentää markkinointikieltoa. 

Tämän tapahduttua rahapeliyhtiöt saattavat olla kiinnostuneita maksamaan mainostilasta autojen pinnalla.